دهانه شیراز استان فارس زمین لرزه بزرگی 2 و 6 دهم ریشتر

دهانه: شیراز استان فارس زمین لرزه بزرگی 2 و 6 دهم ریشتر مزایجان فارس عمق 10 کیلومتری

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری گفت‌وگو با «جانی گرین‌وود» به بهانه حضورش در فهرست نامزدهای اسکار

امسال در کنار چهار آهنگساز برجسته نامزد اسکار که شهرتی بین المللی در ساخت موسیقی فیلم دارند، نام «جانی گرین وود» هم آمده؛ یکی از اعضای گروه موسیقی مشهور ریدی

گفت‌وگو با «جانی گرین‌وود» به بهانه حضورش در فهرست نامزدهای اسکار

گفت وگو با «جانی گرین وود» به بهانه حضورش در فهرست نامزدهای اسکار

عبارات مهم : قطعات

امسال در کنار چهار آهنگساز برجسته نامزد اسکار که شهرتی بین المللی در ساخت موسیقی فیلم دارند، نام «جانی گرین وود» هم آمده؛ یکی از اعضای گروه موسیقی مشهور ریدیوهد (کله رادیویی) که به موزیک سازی جهت فیلم هم می پردازد.

گفت‌وگو با «جانی گرین‌وود» به بهانه حضورش در فهرست نامزدهای اسکار

او امسال جهت ساخت موسیقی فیلم تازه پل توماس اندرسون، «رشته خیال» نامزد دریافت جایزه اسکار شده. این نوازنده ۴۶ ساله، پیش تر موسیقی سه فیلم دیگر اندرسون، «خون به پا می شود» (۲۰۰۷)، «مرشد» (۲۰۱۲) و «خباثت ذاتی» (۲۰۱۴) را ساخته بود و این سومین همکاری یکسان این دو است که منجر به نخستین نامزدی او جهت دریافت جایزه اسکار شده است است.

به این بهانه ورایتی با این موسیقیدان گفت وگو کرده است.

این چهارمین همکاری شما با پل توماس اندرسون هست. او چه زمانی به سراغ شما آمد و چه نظری راجع به موسیقی فیلم «رشته خیال» داشت؟
البته پنجمین همکاری ماست. معمولا مستند «جانان» را فراموش می کنند، فیلمی مستند که اندرسون راجع به ضبط آلبوم من در کشور هند ساخت. او حدودا یک سال پیش با من تماس گرفت و صحبت مان زیاد حول وحوش موسیقی های محبوب دهه ۱۹۵۰ (زمان رخداد وقایع فیلم) بود، اینکه در آن دوره مردم چه گوش می کردند. در کنارش راجع به موسیقی و فضای صوتی خود فیلم هم حرف می زدیم. آثار «نلسون ریدل» و اجراهای «گلن گولد» از آثار باخ بااهمیت ترین خاستگاه های موسیقی این فیلم بودند. من به یک جریان در موسیقی جز دهه ۱۹۵۰ خیلی علاقه دارم، تکنیکی در آن وقت باب بود که با سیم های قطورتر ساز روی قطعات کار می کردند؛ بن وبستر در این زمینه واقعا خوب بود. او بیش از آنکه به نوازندگان فکر کند، زیاد به سازها و امکانات ارزش می اندیشید. در عین حال به موسیقی کلاسیک هم توجه داشتم، چون در دهه ۱۹۵۰ هنوز طیف وسیعی از مردم به این موسیقی علاقه مند بودند.

موسیقی چه چیزی باید به فیلم اضافه می کرد؟ شخصیت رینولدز (با بازی دنیل دی لوییز) واقعا یک شخصیت رمانتیک نیست ولی درگیر یک رابطه باعشق می شود. پرداخت این شخصیت به چه عناصری در موسیقی نیاز داشت؟
در مورد رینولدز من به این عنوان فکر کردم که او اگر به موسیقی گوش کند، چه موسیقی ای را گزینش خواهد کرد؟ به نظر من اجراهای گلن گولد احتمالا گزینش خوبی جهت او بود. شک دارم که او به سراغ جز می رفت، به این ترتیب درحالی که من به یک موسیقی رمانتیک جهت فضای صوتی فیلم فکر می کردم، در عین حال این موسیقی به اندازه کافی می توانست وجه غیررمانتیک او را نمایش دهد. بعد موسیقی فیلم چیزی مابین این دو شکل موسیقی کاملا متضاد بود. من به شخصه از ور رفتن با موسیقی باروک لذت می برم و این یکی از معدود چیزهایی است که در مدرسه آموختم. در ضمن کارگردان مدام به داستان های خون آشامی اشاره می کرد، به اینکه یک دختر تنها وارد کاخ هیولا می شود. این بخش نیاز به اضافه کردن صداهای سیاه تری داشت.

امسال در کنار چهار آهنگساز برجسته نامزد اسکار که شهرتی بین المللی در ساخت موسیقی فیلم دارند، نام «جانی گرین وود» هم آمده؛ یکی از اعضای گروه موسیقی مشهور ریدی

بیشتر موسیقی فیلم را با سازهای زهی و پیانو نوشته اید، آیا فکر کردید که ترکیب این دو ساز جهت موسیقی فیلم مناسب است؟
این بخش از بن وبستر به فیلم اضافه شد؛ قطعات جز که پیانو در کنار تعداد زیادی ساز زهی می نوازد. این موسیقی به من کمک می کرد تا از پیانو به عنوان سازی استفاده کنم که دو بخش رمانتیک و جدی موسیقی را به هم وصل می کرد.

به نظر می رسد که ترجیح می دادید از ارکستر کوچکی استفاده کنید، یک پیانو در کنار یک ارکستر زهی مجلسی. آیا به نظرتان تعداد محدودتر ساز بهتر از یک ارکستر بزرگ فضای صوتی فیلم را می ساخت؟
نوازندگان کمتر (مثل تعداد بازیگر کم تر) چیزی شبیه به نماهای بسته هست. منظورم از نظر بصری نیست، بلکه منظورم این است که تعداد کمتر بازیگران یا نوازنده تمرکز شما را روی مرکز قاب و قصه زیاد می کنند و باعث می شود تا شما مستقیما با شخصیت ها احساس نزدیکی کنید. معمولا یک ارکستر بزرگ جهت صحنه های باشکوه و شلوغ بهتر است و کمک می کند تا عظمت صحنه به چشم بیاید. می دانم که صحبت کردن و قیاس موسیقی و فیلم معمولا غلط انداز است ولی چاره ای جز این نداشتم که این دو را مقایسه کنم.

آیا این فیلم شباهتی با دیگر فیلم های اندرسون داشت؟ آیا همکاری های پیشین شما با هم، کمکی جهت نوشتن موسیقی این فیلم کرد؟
عشق این فیلم کاملا بی ریا هست. بعد موسیقی هم به تبع باید همین مسیر را طی می کرد ولی به شرطی که دچار ابتذال نشود و از سوی دیگر، فاقد هر نوع کنایه باشد. رسیدن به این نوع موسیقی و این پرسش که چگونه باید به آن رسید وقت زیادی از من برد، بعد باید اعتراف کنم که کار بسیار مشکلی بود.

بزرگ ترین ارکستری که جهت ضبط موسیقی مورد استفاده قرار دادید مشمول بر چند نفر می شد؟
شامل ۶ نوازنده زهی و هشت نوازنده سازهای باس. من شیفته قطعات باروکی هستم که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ضبط شده است اند، بدون ارکسترهای بزرگ که با احساس زیاد قطعات باخ و ویوالدی را ضبط می کردند. این قطعات بسیار زنده هستند چون از ابتدا می دانستند که قرار نیست این قطعات با ارکستر بزرگ اجرا شود.

گفت‌وگو با «جانی گرین‌وود» به بهانه حضورش در فهرست نامزدهای اسکار

روزنامه وقایع اتفاقیه

واژه های کلیدی: قطعات | پیانو | همکاری | ارکستر | موسیقی | نوازنده | جایزه اسکار | نامزد اسکار

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog